Media ArticleApr 1, 2022
Written by Quote

Twintigers achter The Routing Company halen $15 miljoen op om OV efficiënter te maken

Menno van der Zee en de Amerikaanse MIT-onderzoeker Alex Wallar, beiden 27 jaar oud, hebben een missie. Het openbaar vervoer wereldwijd zo logisch en efficiënt mogelijk inrichten. Op dezelfde manier waarop Uber de taxiwereld opgeschud heeft willen Van der Zee en Wallar de OV-branche laten zien wat er beter kan.

Waar on-demand aanbieders als Uber de passagier gemak bieden, brengt dit enkel meer auto’s op de weg. Gedeelde on-demand ritten zijn daarentegen wel duurzaam, maar brengen inefficiënte routes en lange wacht- en reistijden met zich mee. Dan zijn er ook nog eens talloze bussen die via een vaste dienstregeling rijden ongeacht of er op dat moment vraag is. Voor velen zal het beeld van een bus met weinig tot geen passagiers niet onbekend zijn.

Minder lege bussen

'Uber heeft heel veel dingen goed gedaan,' vertelt Menno van der Zee aan Quote. 'Ook wat dingen minder trouwens,' maar goed dat is een ander verhaal. Als het aan Van der Zee ligt wordt The Routing Company en de Pingo-app net zo vertrouwd als de Uber-app. Van der Zee en Wallar ontwikkelden samen met professoren en onderzoekers van TU Delft en MIT geavanceerde technologie op basis van een algoritme dat met ongeëvenaarde snelheid rit-aanvragen van passagiers aan beschikbare voertuigen koppelt. Makkelijk is dat niet; met slechts één voertuig en vijf passagiers zijn er namelijk al zo’n 113.400 mogelijke routes, stelt het bedrijf.

Elke 15 seconden wordt het systeem geüpdatet waardoor ten alle tijden de meest optimale route wordt geselecteerd. Het resultaat is 80% minder voertuigen op de weg, die zo veel mogelijk passagiers in een zo kort mogelijke tijd vervoeren. Hiermee biedt The Routing Company niet alleen een uitkomst voor stedelijke gebieden, maar ook voor buitengebieden waar de optimale capaciteitvan het openbaar vervoer niet wordt benut.

'Veelal wordt er als iets duurzamer wordt ingericht, ingeleverd op gebruiksgemak. Bij The Routing Company gaan we voor ‘en-en’. Onze focus ligt op het aanbieden van de oplossingvoor het meest efficiënte OV op mondiale schaal en hiermee een positieve impact te hebben op passagiers, de maatschappij en het milieu,' stelt Van der Zee die duurzaamheid en een gezonde impact op het klimaat als kerndoelen formuleert.

Grote Nederlandse stad

Na de start van diverse pilots en projecten anderhalf jaar geleden is The Routing Company inmiddels actief in meerdere gebieden in de VS, het Verenigd Koninkrijk en Europa en realiseerde het ruim 80.000 ritten. Nu is het (bijna) tijd om uit te rollen in andere landen, waaronder Nederland. Hiervoor heeft het bedrijf in de A series financieringsronde, geleid doorGalvanize Climate Solutions, $15 miljoen opgehaald. 'Het was wel een droom voor mij om als Nederlander The Routing Company ook snel in ons land actief te laten zijn. Ik kan nog niet al te veel verklappen, maar over een paar maanden is een grote Nederlandse stad aan de beurt,' aldus Van der Zee.

Overigens hoeven busmaatschappijen als Connexxion en Arriva niet te vrezen voor een nieuwe concurrent op de markt. 'We willen juist samenwerken met dit soort partijen en ook met gemeenten. Want we willen een probleem oplossen.' Niet per se bakken met geld verdienen. Waar de 0v-maatschappijen dus niet hoeven te vrezen, ziet Van der Zee toch een concurrent. 'De auto.' Hij hoopt dat The Routing Company ertoe bijdraagt dat steeds minder mensen een auto nodig hebben. 'We willen een alternatief bieden dat en passant er ook voor zorgt dat er minder autobewegingen op de weg zijn.' Mooi doel, kijken of ons land klaar is voor deze OV-verschuiving.

Read the Original Article